Om een overschot aan zonne-energie op te kunnen slaan, heb je de keuze uit verschillende soorten opslagsystemen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een PV-systeem te combineren met een laadpaal op eigen terrein en een elektrische auto met V2H-technologie.
Op deze manier is het mogelijk om de opgewekte zonnestroom direct op de accu van je auto te laden. Wil je dit overschot later op de avond in huis kunnen gebruiken? In dat geval ondersteunt de V2H-technologie, waarbij V2H voor vehicle-to-home staat, het ontladen van de accu van je auto.
Een andere populaire optie is de aankoop van een thuisbatterij. Met een thuisbatterij sla je een overschot aan groene stroom op in huis, handel je in stroom op de onbalansmarkt, enzovoorts. Hoe veilig zijn deze thuisbatterijen in vergelijking met andere opslagsystemen, zoals de accu van je auto? In dit artikel lees je er meer over.
Thuisbatterijen steeds vaker geproduceerd met lithium-ijzerfosfaat accucellen

De moderne thuisbatterijen van producenten als Sessy, Bliq en Huawei zijn ontwikkeld met lithium-ijzerfosfaat accucellen. Op dit punt verschillen thuisbatterijen van de accu’s die gebruikt worden in elektrische auto’s.
Deze accu’s zijn vaak namelijk gemaakt met lithium-ion accucellen. Je komt deze lithium-ion accu’s ook tegen in je laptop, in je mobiele telefoon en bijvoorbeeld tablet. Een voordeel van lithium-ion batterijen is dat deze relatief goedkoop te produceren zijn. Het is daarmee een interessante optie voor de producenten van auto’s, smartphones, enzovoorts.
De lithium-ion batterij kent echter ook een aantal belangrijke nadelen. Zo is een lithium-ion accu minder brandveilig dan een lithium-ijzerfosfaat thuisbatterij. Het is om deze reden dat steeds meer producenten van thuisbatterijen heel bewust voor de lithium-ijzerfosfaat accucellen kiezen in hun producten.
Ook zit er een verschil in de duurzaamheid van beide soorten accu’s. De lithium-ijzerfosfaat batterij gaat een groter aantal laadcycli mee dan de modellen die voorzien zijn van lithium-ion accucellen. In het eerste geval gaat het vaak om zo’n 10.000 cycli, terwijl de lithium-ion batterij zo’n 6.000 cycli mee zal gaan.
Intelligent BMS op een moderne thuisbatterij
Een ander aspect dat een moderne thuisbatterij tot een zeer veilig opslagsysteem maakt voor zelf opgewekte groene stroom, is het BMS waarvan deze voorzien is. BMS staat hierbij voor Batterij Management Systeem.
Het is een intelligent geheel van software en sensoren, die gezamenlijk zorgen voor een actieve monitoring van de staat van de accucellen in de thuisbatterij. Op het moment dat de accucellen oververhit dreigen te raken, schakelt het BMS deze automatisch uit. Ook bij brand of bijvoorbeeld kortsluiting wordt het systeem direct uitgeschakeld, om erger te kunnen voorkomen.
Daarnaast leert het BMS op een thuisbatterij van het gedrag van jouw huishouden. Wanneer verbruikt je gezin de meeste energie? Wat is de gemiddelde opbrengst van het PV-systeem op het dak van je woning door het jaar heen? Enzovoorts. Deze data helpt het BMS te bepalen op welk moment en in welke mate de accu moet worden opgeladen.
Het BMS van de accu in een elektrische auto is voornamelijk gericht op het rijgedrag en in veel mindere mate op bijvoorbeeld het verbruik in huis. Ook wanneer de elektrische auto voorzien is van V2H-technologie. Op deze manier zal een accu in een elektrische auto vrijwel altijd minder efficiënt zijn dan een thuisbatterij, wanneer je deze gebruikt voor de opslag van een overschot aan groene stroom.
Een thuisbatterij slaat een overschot op
Er zijn meer verschillen tussen de accu van een elektrische auto en een thuisbatterij. Denk bijvoorbeeld ook aan het feit dat de thuisbatterij een overschot aan groene stroom altijd voor je opslaat. Bij een de accu van een elektrische auto is dit afhankelijk van de momenten dat je thuis bent.
Werk je op een zonnige zomerdag op kantoor? In dat geval zal er alsnog veel energie wegstromen richting het stroomnet. Daar waar deze energie met een thuisbatterij in huis bewaard was gebleven. Met de veranderende salderingsregeling en de kosten die energieleveranciers rekenen voor het salderen van stroom is dat laatste steeds interessanter voor huishoudens.
Andere vormen van energieopslag in huis
Hoewel de thuisbatterij en het gebruik van de accu van een elektrische auto de meest gangbare vormen zijn van het opslaan van groene stroom in huis, is er meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld ook aan de buurtbatterij, waarop meerdere huizen uit dezelfde wijk aangesloten zijn. Ze laden de batterij gezamenlijk op met een overschot aan groene stroom.
Deze energie kan door de aanleverende huishoudens gebruikt worden, maar ook door huishoudens zonder PV-systeem. Zo voorzien de woningen met zonnepanelen huishoudens zonder PV-systeem van duurzame groene energie.
Of denk bijvoorbeeld aan de opslag van energie in water. Gebruik een overschot aan groene stroom voor het verwarmen van het water in een groot buffervat.