Steeds vaker kiezen Nederlandse huishoudens voor een hybride of volledig elektrische auto, soms ook gedreven door een elektrificatie van het wagenpark van hun werkgever. Voor deze huishoudens is de investering in een laadpaal interessant. In het bijzonder wanneer de laadpaal gecombineerd wordt met zonnepanelen.
Het maakt dat je heel voordelig rijdt. Hoe zit dit echter, wanneer je een elektrische auto oplaadt met een thuisbatterij? Kun je de opgeslagen (groene) stroom gebruiken voor het opladen van de accu van je elektrische auto? Is het daarbij interessant om een thuisbatterij te combineren met een dynamisch energiecontract, om je auto op deze wijze zo goedkoop mogelijk op te kunnen laden? Op het moment dat de stroomprijs minimaal is en je van huis bent, maakt deze combinatie dat de thuisaccu gevuld wordt met voordelig geprijsde energie.
In dit artikel lees je meer over een elektrische auto opladen met een thuisbatterij. Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen? Om je elektrische auto met een thuisbatterij op te kunnen laden, heb je een laadpaal op eigen terrein nodig. Het is niet toegestaan om een laadkabel over een stoep of bijvoorbeeld een fietspad te laten lopen naar een op gemeentegrond geparkeerde auto.
Verschil in capaciteit tussen een thuisbatterij en accu
Een van de nadelen van het opladen van een elektrische auto met de stroom op je thuisbatterij is het verschil in capaciteit. Tegenwoordig heeft een moderne elektrische auto al snel een accucapaciteit van zo’n vijftig tot honderd kWh.
De gemiddelde capaciteit van een thuisbatterij ligt rond de tien kWh. Het verschil in capaciteit maakt dat de thuisbatterij meermaals moet worden opgeladen, om de accu van je auto volledig te kunnen vullen. Op een gemiddelde dag zal dat niet gebeuren, wanneer je hier uitsluitend het zonne-energiesysteem voor gebruikt.
Thuisbatterij combineren met dynamisch energiecontract
Je kunt het overschot dat je zonnepanelen opleveren combineren met een dynamisch energiecontract. Bij dit type contract wijzigt de stroomprijs ieder uur. Het maakt het mogelijk om je thuisbatterij ook volledig op te laden op de dagen dat je zonne-energiesysteem onvoldoende oplevert. Ook hierbij geldt echter dat het relatief lang duurt voordat de accu van je auto opgeladen is.
Houd rekening met de levensduur van een thuisaccu
Het meermaals op een dag volledig op- en ontladen van een thuisbatterij heeft invloed op de levensduur ervan. Over het algemeen gaat een lithium-ion thuisbatterij zo’n 6.000 à 7.000 laadcycli mee. Bij een ijzerfosfaat thuisaccu ligt dat aantal hoger: circa 10.000 keer.
Daar je voor het volledig opladen van de accu van een elektrische auto al snel vier of vijf van deze cycli doorloopt, moet de thuisbatterij relatief snel vervangen worden. Bij het gebruik ervan voor het voeden van reguliere elektrische apparatuur in huis gaat deze veel langer mee.
Dit laat zien dat een elektrische auto opladen met een thuisbatterij mogelijk interessant klinkt, maar dat financieel niet per definitie te zijn. Immers, de kosten voor een nieuwe thuisbatterij wegen mogelijkerwijs niet op tegen het voordeel van het gebruik van een overschot aan groene stroom of goedkoop ingekochte energie via een dynamisch contract.
Beperkt ontlaadvermogen van een thuisbatterij
Een andere reden om een thuisbatterij uitsluitend te gebruiken voor de elektrische apparatuur in huis, is het beperkte ontlaadvermogen hiervan. Over het algemeen heeft een regulier laadstation voor elektrische auto’s een ontlaadvermogen van zo’n zeven kW.
Bij een gemiddelde thuisbatterij ligt datzelfde vermogen op vijf kW. Dit betekent concreet dat het opladen van de accu van je elektrische auto aanmerkelijk langer zal duren. Zelfs wanneer de capaciteit van de thuisbatterij voldoende toereikend is om de accu volledig op te kunnen laden.
Elektrische auto bijladen met een thuisbatterij
In dit artikel zijn verschillende nadelen van een elektrische auto opladen met een thuisbatterij genoemd. Dat betekent echter niet dat je de investering in een thuisbatterij niet zou moeten overwegen. Je kunt de thuisbatterij gebruiken voor het voeden van elektrische apparaten in huis, zoals de wasmachine, vaatwasser en inductie kookplaat.
Daarnaast kun je de thuisbatterij gebruiken om de energie op de accu van je auto in ieder geval iets te verhogen. Zo heb je bijvoorbeeld voldoende brandstof om de volgende dag op je werk aan te komen. Aldaar kun je de accu volledig op laten laden.
Mocht je de thuisbatterij toch gebruiken voor het volledig opladen van de accu van je elektrische auto, bijvoorbeeld omdat je deze maar weinig gebruikt in de week, kies dan voor een ruime capaciteit. Veel thuisaccu’s hebben een modulaire opbouw. Dit maakt het heel eenvoudig om de capaciteit ervan uit te breiden.