Is een thuisbatterij hetzelfde als een elektrische auto batterij?

Huishoudens zoeken steeds vaker naar mogelijkheden om hun woning te verduurzamen, om zo bij te dragen aan een groenere wereld en tegelijkertijd te besparen op de energiekosten. Populair hierbij zijn investeringen in de isolatie van een woning, in een PV-systeem en bijvoorbeeld in een elektrische auto.

Ook de thuisbatterij is sterk in opkomst, mede doordat het steeds minder lonend is om een overschot aan groene stroom terug te leveren aan het stroomnet. Een vraag die hierbij geregeld gesteld wordt: is een thuisbatterij hetzelfde als een elektrische auto batterij?

Of andersom, kun je de batterij van een elektrisch voertuig als thuisbatterij gebruiken? In dit artikel bieden we je het antwoord op deze vragen. 

Thuisbatterij niet hetzelfde als een elektrische auto accu 

Thuisbatterij en batterij elektrische auto (EV)
Een thuisbatterij en auto batterij zijn niet hetzelfde

De accu van een elektrische auto is niet hetzelfde als een thuisbatterij. Het verschil zit hierbij onder meer in het type accucellen dat gebruikt wordt. Bij een thuisbatterij kiest men tegenwoordig voor lithium-ijzerfosfaat accucellen. Deze accu’s zijn veel brandveiliger dan de accu in een elektrische auto. In dat laatste geval gaat het vaak om een lithium-ion accu. Je ziet deze accu’s ook terug in veel mobiele apparaten. 

Een moderne thuisbatterij is voorzien van slimme software, wat het mogelijk maakt om deze niet alleen op te laden met een PV-systeem. Je kunt de accu met deze software ook op de momenten dat de stroomprijs laag ligt opladen.

Let wel, dat is uitsluitend mogelijk in combinatie met een dynamisch energiecontract. Een elektrische auto beschikt vaak niet over deze software; vergelijkbare software zit soms wel op laadpalen die van particulieren zijn.  

Een lithium-ijzerfosfaat batterij is niet alleen veiliger dan een model van lithium-ion. Ook zijn ze duurzamer. Het aantal laadcycli, een cyclus van volledig op- en ontladen, ligt bij een lithium-ijzerfosfaat batterij hoger. 

Verschil in capaciteit tussen thuisbatterij en accu elektrische auto 

Het verschil tussen een thuisbatterij en de accu van een elektrische auto zit niet alleen in de brandveiligheid en duurzaamheid ervan. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de capaciteit van de gemiddelde accu in een elektrisch voertuig.

Al snel zal opvallen dat deze capaciteit veel groter is dan die van een thuisbatterij. De meeste huishoudens kiezen voor een capaciteit van 5 of 10 kWh. Dat is ruim voldoende voor gezinnen met een klein PV-systeem en een gemiddeld verbruik van stroom. 

Een elektrische auto heeft al snel een capaciteit van 40 tot soms meer dan 100 kWh. Dat is ook niet, daar je er lange stukken mee wilt kunnen rijden zonder de accu voortdurend op te moeten laden. 

Gebruik accu van een elektrische auto als thuisbatterij 

Kun je de accu van een elektrische auto als thuisbatterij gebruiken? Er zijn steeds meer modellen die deze technologie ondersteunen. Neem bijvoorbeeld de Nissan Leaf, de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5. De gebruikte technologie wordt Vehicle-to-Home (V2H) of bidirectioneel laden genoemd.

Bij deze technologie kun je de accu van een auto via een laadpaal opladen, maar ook weer ontladen. Op deze manier is het mogelijk om de auto als thuisbatterij in te zetten. Los van het feit dat lang niet iedere elektrische auto én laadpaal dit ondersteunt, zitten er een aantal nadelen aan. Het geregeld op- en ontladen van je auto maakt dat de accu sneller slijt. Je zal de auto daardoor eerder afschrijven. 

Daar komt bij dat een elektrische auto overdag mogelijk vaak van huis is. Je bent onderweg naar een klant, je zit op kantoor, enzovoorts. Dit betekent dat het overschot van een PV-systeem niet op de accu van je auto geladen kan worden. De voordelen die een vaste thuisbatterij biedt, worden op deze manier slechts gedeeltelijk benut. 

Nieuwe laadpaal al snel 7.500 tot 10.000 euro 

Niet alleen een elektrische auto moet de V2H-technologie ondersteunen om deze als thuisbatterij in te kunnen zetten, datzelfde geldt voor de laadpaal bij je woning. Het installeren van een dergelijke laadpaal kost al snel tussen de 7.500 en 10.000 euro. Vergelijk je dit met de aankoop van een thuisbatterij, dan is dat laatste doorgaans goedkoper. 

Meer informatie over een thuisbatterij

Ben je benieuwd of het voor jouw huishouden interessant is om een thuisbatterij te laten plaatsen? Wil je meer weten over de capaciteit die past bij jouw verbruik en de gemiddelde opbrengst van het PV-systeem op het dak van je woning?

Neem eens contact op met een specialist, die je hier meer over kan vertellen. Ook kan deze toelichten wat een lithium-ijzerfosfaat thuisbatterij tot een veiligere keuze maakt dan een lithium-ion accu. Onder meer merken als Sessy, Bliq en Huawei bieden dergelijke thuisbatterijen aan.